torsdag 2 februari 2012

Chokladkaka


Den här chokladkakan gjorde jag idag. I receptet står det att det är kladdkaka men jag kallar den hellre för chokladkaka... Mastig, väldigt chokladig men god! Det räcker med en liten bit, så är man nöjd sen.
Ett litet nyttigare alternativ när sötsuget smyger sig på. Recept och bild lånade från lchfrecept.com

Ingredienser:
100 g osaltat smör
100 g 90% mörk choklad
2 ägg
1 dl grädde
3 msk sukrin
2 msk kakao (jag tog 1 msk, det räckte gott o väl!)
1 tsk vaniljpulver

Riven kokos

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och lägg i chokladen så det smälter ihop. Tillsätt grädden, ställ åt sidan. Vispa äggen och sukrinet tjockt och pösigt. Blanda ihop båda smetarna och tillsätt vaniljpulver och kakao. Istället för ströbröd använde jag mig av riven kokos. In i ugnen i 6-8 min. Låt svalna och servera med grädde och bär :) Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar