söndag 28 april 2013

Tacopaj

Jag gjorde en tacopaj nu på förmiddagen som vi ska äta ikväll. Dock upptäckte jag att vi inte hade någon tacokrydda så jag gjorde den på mitt eget vis med de ingredienser vi hade hemma. Smakade en bit nyss och jodå, den smakade taco... :D

Gjorde först en pajdeg som fick förgräddas i 10 min, 200 grader:
125 g smör
3,3 dl mjöl
2 msk vatten

Blandade sedan ihop dessa ingredienser som stektes i en stekpanna: ca 400 gr köttfärs, 1 gul lök, 2 paprikor (röd och grön), 2 pressade vitlöksklyftor, 1 liten burk majs. Hade på salt, chilikrydda och spiskummin. Rörde sedan i 2-3 msk tomatpuré och 2 dl crème fraîche med smak av soltorkade tomater och fetaost, samt 2 tsk sambal oelek. Gjorde sedan en äggstanning av 2 ägg och 2 dl mjölk + lite salt. Blandade även i ca 2 dl riven ost i äggstanningen.

Sedan hade jag i köttfärsröran i pajskalet och hällde över äggstanningen (det som fick plats, blev så himla mycket av allt ;)) och hade över riven ost. In i ugnen i 180 grader i ca 40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar